تاریخچه فلسطین
تجربه عشق
واقعیتهایی متفاوت از عشق

فلسطين به لحاظ تاريخى، سرزمين اعراب فلسطين است. قبايل عرب کنعانى، بيش از هفت هزار سال قبل از ميلاد، از منطقه مجاور (شبه جزيره العرب) به اين سرزمين آمده و در آن سکنى گزيدند. پيش از آنکه قبايل درياى مديترانه Palest)) به اين منطقه بيايند و با کنعانىها همزيستى کنند و نام «فلسطينى» بر اهالى آن غالب گردد، قبايل عربى- نظير يبوسىها و فينيقىها در اين سرزمين مىزيستهاند.

موقعيت جغرافيايى فلسطين

مساحت فلسطين- که در اشغال دشمن صهيونيستى است 27027 کيلومتر مربع است. فلسطين بخشى از بلاد شام (سوريه، اردن و لبنان) به شمار مىرود که از طرف شرق به اردن، از غرب به درياى مديترانه، از شمال و شمال شرقى به لبنان و سوريه و از جنوب به خليج عقبه و صحراى سيناى مصر محدود مىشود.

در فلسطين سه منطقه کوهستانى، دشتى و ساحلى وجود دارد که زمينهاى حاصلخيز کشاورزى را تشکيل مىدهد. صحراى نقب در بخش جنوبى واقع شده و يک سوم مساحت فلسطين را تشکيل مىدهد ، فلسطين فعلى به سه بخش تقسيم مىشود: .

1. سرزمين اشغالى 1948 که يک ميليون و يکصد هزار فلسطينى را در خود جاى داده است.

2. کرانه باخترى که مساحتى بالغ بر 5650 کيلومتر مربع داشته و شهر قدس را در برمىگيرد جمعيت فلسطينى آن قريب به يک ميليون و پانصدهزار نفر است.

3. نوار غزه با مساحتى بيش از 350 کيلومتر مربع که جمعيت فلسطينى آن حدود يک ميليون و سيصد هزار نفر است.

نزديک به 5- 4 ميليون فلسطينى نيز پس از اشغال فلسطين به دست صهيونيستها آواره شده و در کشورهاى اردن، سوريه و لبنان زندگى مىکنند. ، فلسطين به لحاظ جايگاه ممتاز جغرافيايى، حاصلخيزى زمين و قداستى که از آن برخوردار است، در طول تاريخ عرصه کشمکشها و درگيرى امپراتورىها بوده و مردم اين ديار پيوسته و در حد توان خود، به پايدارى و مقاومت در برابر مهاجمان پرداختهاند. از طرفى اشغالگران نيز بر سر تصاحب زمين فلسطين و از صحنه به در کردن رقيبان خويش، گاهى با هم درگير شدهاند.

حضور يهود در فلسطين

حضرت ابراهيمعليه السلام حوالى 1900 سال ق. م به همراه برادرزادهاش (لوط) از عراق هجرت کرد و در فلسطين رحل اقامت گزيد و مردمان اين سامان را به توحيد فراخواند. پس از آن عبرانىها (يهوديان راستين)، در قالب عشاير دامپرور و در جستوجوى آب و غذا، به اين منطقه آمده و در ميان مردمان اين ديار- که از روى نوع دوستى و مهمان نوازى آنها را پذيرفته بودند اقامت گزيدند. اما وقتى تعدادشان فزونى يافت، شروع به درگيرى با ميزبان کرده، کوشيدند بر پارهاى از مناطق و اماکن مقدس چيره شوند. اوج اقتدار يهود در دوران حکومت حضرت سليمان بود که بخشهاى وسيعى از سرزمينهاى آباد آن روز را تصرف خود داشتند. اما خلق و خوى متکبّرانه يهوديان و اختلافى که بين آنان پيش آمد، آنها را از هم متفرق کرد و باعث شد حکومت آنان، چند سالى بيش دوام نياورد و پس از مرگ سليمان، به دست بختالنصر بابلى از ميان برود. در اين زمان بيشتر آنها به اسيرى گرفته شدند گرچه بعدها جمعى از آنان به وسيله کوروش به فلسطين بازگردانيده شدند.، در تورات از نبردهاى بسيارى که فلسطينىها در رويارويى با يهوديان غاصب داشتهاند، سخن به ميان رفته است. در مقطعى ديگر روميان با پذيرش مسيحيت، با يهوديان درگير شده، شمار کثيرى از آنها را کشتند. بدين سان حضور يهوديان پايان يافت و آنان در گوشه و کنار جهان پراکنده شدند. .

معراج نبى اکرمصلى الله عليه وآله

ده سال پس از مبعث رسول اکرمصلى الله عليه وآله، پروردگار يکتا، پيامبر خود را شبانه به مسجدالاقصى در فلسطين برد و از آنجا به آسمان عروج داد. علاوه بر اينکه قدس نخستين قبله گاه مسلمانان بود. در سال 16 ه. ق مسلمانان فلسطين را فتح کردند و اغلب مردم اين ديار اسلام آورده و در فتوحات اسلامى در شام، مصر و مغرب شرکت جستند. اصالت عربى و فتوحات مسلمانان، اثر به سزايى در سازگارى مردم اين ديار با اسلام داشت. در زمان فتح قدس، هيچ يهودىاى در شهر وجود نداشت چرا که به وسيله مسيحيان از ورود به آن منع شده بودند و از سويى آنان با مسلمانان شرط کرده بودند که از ورود آنها (يهوديان) به قدس جلوگيرى کنند. . بدين ترتيب مسجدالاقصى، سومين حرم شريف گشت و فلسطين، به استثناى دوره اشغال به وسيله صليبىهاى قرون وسطى) 1099 م.)- که سرانجام به دست صلاحالدين ايوبى) 1187 م.) آزاد شد پيوسته بخشى از خلافت اسلامى بود. فلسطين و قدس دگر بار و به دنبال اشغال فرانسوىها، به رهبرى ناپلئون- که توانسته بود براى مدتى کوتاه چند شهر فلسطينى را به اشغال درآورد به آغوش مسلمانان بازگشت.

احمد پاشا الجزار، فرمانده شهر عکا و نيروهاى [فلسطينى] تحت امر او، توانستند در سال 1799 م. ناپلئون را شکست داده و او را وادار به فرار کنند. ناپلئون در زمان خروج از فلسطين، اين جمله را بر زبان راند: آرزوهايم (برپايى امپراتورى در اين منطقه عربى) را پاى ديوارهاى عکا به خاک سپردم گفتنى است ناپلئون از يهوديان جهان و بقاياى آنها در فلسطين خواسته بود، در کنارش بجنگند و در مقابل برايشان دولتى در فلسطين داير کند که حامى منافع فرانسه در منطقه باشد. .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:تاریخچه فلسطین, فلسطین,
ارسال توسط فرزین
آخرین مطالب